сряда, 24 март 2010 г.

Българското лого като символ на тоталната ни некадърност

Всички знаем колко е важен брандингът в днешно време и какви чудеса може да направи. Логото на една компания може да означава толкова много за толкова много хора, че с години да остане непроменено, тъй като се е превърнало в символ на нещо – на качество, на сигурност, на доверие, на статус...

И все пак в повечето случаи логата периодично се сменят, подобряват, ъпгрейдват, осъвременяват и прочее синоними. Промяната е хубаво нещо. Особено по време на криза, защото дава шанс да яхнеш вълната на бурните процеси, на пазарните размествания, на пренареждането на пластовете и да я впрегнеш да работи в твоя полза.

Това със сигурност важи с пълна сила за брандинга на туристическите дестинации. Туристическото предлагане е една голяма променлива, защото:

  1. при дестинациите има ясно изразена мода и като всяка друга мода, тя е изключително податлива на формиране, чрез маркетинг и реклама;

    например – основните туристически потоци в Европа – германци, британци, скандинавци, французи – от години се движат организирано и вълнообразно през Испания, Кипър, Гърция, а сега към Турция.

  2. даденостите на една дестинация – база, атракции, събития - постоянно се променят и това трябва да бъде отразено;

    примерно: родният Слънчев бряг до преди 7-8 години се рекламираше като курорт за семеен туризъм, но в последствие с унищожението на зелените площи и нарояването на дискотеки и плажни партита, се превърна в младежка, алкохолна дестинация;

  3. в рамките на една държава може да има няколко туристически продукта, които също следват някакъв жизнен цикъл и мода и имат нужда от освежаване.

Пример за последното е Египет, които съвсем наскоро анонсираха новото си лого. То е ярко синьо на бял фон и говори за кристално чистите сини води на морето и белия пясък на плажовете. Под него обаче слоганът е Where it all begins, което все пак напомня за това, че Египет е люлка на цивилизаците. Старото лого на Египет беше кафяво като пустинята, а символът на него директно асоциира с бог Ра. Египет иска да излезе от имиджа си на страна за културен туризъм и да разшири туристическия бизнес в страната отвъд пирамидите и древните руини – към ваканционния туризъм. Оказва се, че египетските плажове не са познати на огромна част от туристите по света, които свързват Египет единствено с пирамидите. С новото лого обаче, което е част от изключително скъпа и агресивна цялостна рекламна кампания на страната, това ще се промени.

За последните 11 години пък Гърция е сменила цели 8 лога. Логото на Хърватска пък е признато за едно от най-добрите и ефективни лога в света.

Примери могат да се дадат още много. Но всичко това е само контекст за един голям въпрос:

Кога бе д'еба ще смените тази архаична баница/детска мацаница/краве лайно/каквото-там-е, което за зла участ представлява българското лого и за създаването на което бяха похарчени има няма 200 бона европейски пари?

Тъпото лого неофициално беше отхвърлено, още след като беше избрано и платено през 2004 и оттогава периодично се говори за ново и нов брандинг въобще...И така шест години...Но рпез тия 6 години "розата" се мъдри на всички материали за България. Е, няма такова нещо! Да се направи една читава рисунка се оказва най-трудоемкото, сложно и скъпо нещо на света. Еми, докато е така големите туристически потоци съвсем заслужено ще ги гледаме само в самолетите, които прелитат над нас на път към Турция и Гърция.

22 коментара:

  1. Напълно вярно,подкрепям!
    Поздравления за хубавата публикация!:)

    ОтговорИзтриване
  2. кравето лайно да остане, но да бъде в турски фес с няколко празни бирени бутилки до него...

    ОтговорИзтриване
  3. това не е говно, а дупката на сфинктера на клоаката в която се превърнала българия.
    на пикадили съркъс в лондон на голямата видео стена от поне от 2г. има непрекъснато присъствие на логото на турция, по автобусите и такситата са гърция, хърватска, египет, мароко, тунис и т.н.
    нас ни няма никъде и никакви

    ОтговорИзтриване
  4. дам, рекламите и аз съм ги виждала навсякъде в лондон и берлин, особено покрай туристиеските борси са безброй. това е положението

    ОтговорИзтриване
  5. Брей, то разбиране какво е лого, брандиране, туризъм, брей! На мутривата България логата им пречат...На мазните и мръсни арабели, дето развалят Египетската цивилизация, чисти води, бели пясъци са нови миражи... Новите ни лога ще закърпят дупките по пътищата, ще съберат боклуците от всякакъв вид и род, на бетона по морето ще поникне трева, да не продължаваме...

    ОтговорИзтриване
  6. то едното е свързано с другото. каквито пътищата ни и всичко друго, такова и логото ни, и брандинга ни, и туризма ни. немарлив. не е въпросът само в бетона - бетон има и на много други места. важно е как го продаваш. а "мазните и мръсни арабели" винаги са били и ще бъдат по-добри търговци от нас. и за разлика от нашето, морето им наистина е кристално чисто, щото ако не беше, нямаше да е сред най-добрите места за гмуркане в света.

    ОтговорИзтриване
  7. Това лого, както и много други неща в тази държавица, се определят и избират зад кулисно, защото племенника на вуйчото, дето му е чичо и бил съученик с дядо му, трябва да спечели, защото виж кинтите не са никак малко и трябва да се делнат между НАШИТЕ... А за това дали това лого представлява нещо, на кого му пука. Участвал съм в доста подобни конкурси, и нали сме си малка държава, в последствие почти винаги съм разбирал кой и как е печелил нещата.... Просто липса на какъвто и да е ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ в тази държавица... Ама ще ги преборим някой ден... ;)

    ОтговорИзтриване
  8. oooooooohhhhh...az sym ekskurzovod men pitate li me kakyv sram bera a ... kojto iska moze da mi pi6e na skype: maq-petrova

    ОтговорИзтриване
  9. Така и така минавам от тук, а както виждам се занимаваш с туризъм, бих желал да те попитам нещо финдли. Няколко приятели от Лондон си търсят апартамент за 2,3,4 нощувки докато са концертите на металика и рамщайн в софия. Можеш ли да препоръчаш нещо или не си по тази тема.

    ОтговорИзтриване
  10. Ъм,апартамент...мисля, че тук повече работа ще свърши едно хубаво ровене в нета, отколкото аз...Сори :(

    ОтговорИзтриване
  11. ъхъ, ясно. добре. благодаря все пак.
    ставаше дума за апартамент, от този тип които се дават краткосрочно под наем, на хотелски принцип.
    уточнявам за да избегна евентуалното недуразумение.

    ОтговорИзтриване
  12. дам, сещам се точно за какво говориш, но нямам контакт точно с такова място и не мога да препоръчам:(

    ОтговорИзтриване
  13. Мисля, че логото не е единственият проблем на българският туризъм. Последните две години летувах в Созопол. Първата беше прекрасно. Втората година - качество никакво, цени - високи. В цял Созопол неможахме да намериме добър ресторант, а цените се бяха вдигнали.

    Това, което рекламира Турция и Египет най-добре са доволните летуващи там. В България на този етап, тази най-ефективна реклама няма как да стане...

    ОтговорИзтриване
  14. Прав сте, разбира се, и аз бях в Созопол тази година за няколко дни - бира и картофки са колкото нощувката в квартирата. Но всяко нещо има значение. За да има доволни и недоволни, първо трябва да има поток, а той се привлича с реклама. България въпреки всичко е евтина дестинация. Скъпо е за нас и донякъде за социално слабите германци, които са нашите туристи. На тях реклама не им трябва. те отиват в агенцията и питат - коя е най-евтината ви оферта?България? ок, давай. и после седят 8 човека на 2 бири в кръчмата..Всъщност средния германец не е бил тук никога, а средния скандинавец знае за България толкова, колкото аз знам за Гана.

    ОтговорИзтриване
  15. Ех, ех... Толкова неща могат да се кажат за българския туризъм, че логото в крайна сметка ще ни е най-малкият проблем...

    Сигурно сте чували, че държавите, развиващи сериозен туризъм, поддържат туристически офиси в големите световни столици, където да правят промоция на предлаганата дестинация. Такъв офис, да речем, имат турците на Шан-з-Елизе. Освен това хората организират рекламни кампании по медиите, чрез плакати в метрото и т.н., а на провежданите панаири на туризма правят шарени щандове и привличат посетителите с културни програмки, томбола, дегустация на вкуснотии, рекламни сувенирчета и един куп други оригинални хрумвания. След това всички си тръгват натоварени с рекламни материали и с желание за пътешествия и почивка. Но не и в България. И знаете ли защо?

    Ние нямаме туристически офис в Париж. За сметка на това имаме културен център, който би могъл да задели един кът и за туризма, но... Там основното занимание е да се вземат заплатки и да се усвояват средства на гърба на данъкоплатците. От време на време спретват коктейлче за отбрани хора или изложбица на отбрани художници.

    На панаирите на туризма пък българският щанд винаги е най-постният - едни и същи чишити с костюми, извадени сякаш от реквизита на някогашния Балкантурист, се уреждат да пътуват на държавни разноски до различните европейски столици, за да отчитат дейност, но без да вършат абсолютно никаква работа. На въпросния щанд около печалната физиономия на мустакатите преставители на българския туризъм обикновено се търкалят две-три брошурки със смачкани ъгли. Когато пък някой заблуден посетител от чисто състрадание се опита да попита нещо за България, въпросът му увисва във въздуха... Другарите зад щанда просто не говорят чужди езици...

    Та, толкоз за рекламата на България. Колкото до качествата на самата дестинация, там можем да разкажем също доста неща... И в крайна сметка май логото, наподобяващо плеснат от добра височина кравешки екскремент, ще се окаже съвсем уместно.

    ОтговорИзтриване
  16. твърде много са проблемите, да, и опират до три основни неща: липса на пари, липса на инициатива и идеи, липса на КАДЪРНОСТ И ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ. Ето за това и сложих точно такова заглавие. Логото не е самият проблем, то е символ на всичко друго.

    ОтговорИзтриване
  17. Не разбирам защо простотията винаги е анонимна!Щом не си никой, защо въобще си мислиш, че някой ще зачете мнението ти! Що се отнася до логото - то бе изплагиатствано,така че коментара е излишен.Логото е като името на човек - по него те забелязват, а после те запомнят! В изминалия период на България едва ли има нещо за забелязване, камо ли за запомняне! Някой да пусне водата и готово!

    ОтговорИзтриване
  18. Я, уж галерия, пък говори. Ти също си анонимен. и това е въпрос на избор, доколкото знам живеем в свободен свят. имам достатъчно причини да пиша с псевдоним и една от тях, макар и не основната, са ей тази като тебе. Ако имаш да кажеш нещо смислено по-темата, казвай. Ако пишеш, щото те кефи да обиждаш...на мене ми е най-лесно да сложа модерация на коментарите, но не съм, защото вярвам в правото на свободно изказване.

    ОтговорИзтриване
  19. Да, наистина. Логото добре показва на какво ниво ни е целият туризъм. Съгласна съм.

    ОтговорИзтриване
  20. Никога не го бях виждал, но мога да кажа само едно

    логото е яко.

    Не го обвинявайте ако не ви върви "туризма" - не е от него :)

    ОтговорИзтриване
  21. Че и баницата е символ на България, добра асоциативност на логото... :)

    ОтговорИзтриване
  22. Вие луди ли сте.. Логото е много хубаво според мен! Само, че чудите кой да оплюете, а в момента плюете по себе си! Защо не легнете по гръб и да се изплюете във въздуха над себе си, така, че като се върне плюмката да ви падне на очите! Защото точно това правите в момента!
    Логото асоциира с национален символ! Много известен при това, в същото време са заложени типично български мотиви и шарки и е записано името на страната! Ако имате желание за критика - първо вие направете по-добър продукт, тогава ще имате право да критикувате, преди това сте на "харесва ми - не ми харесва" и до там.

    ОтговорИзтриване

Възникна грешка в тази притурка