Някога минавали ли сте през нашето голямо туристическо изложение Ваканция в НДК? Тазгодишното издание беше преди броени дни. Е, нищо общо няма. Пред ITB Ваканция изглежда, миниатюрна, мегаскучна и адски мизерна.
Прекрачвайки прага на изложбения център Messe Berlin, първото усещане на човек е тотално изумление, почти граничещо с шок. В 26-те огромни зали на комплекса с обща площ 160 000 кв.м. е събрана цялата световната туристическа индустрия. Става дума за над 11 000 участници от 187 страни, както и за над 180 000 посетители и близо 8000 журналисти.
ITB e един "малък" модел на света, който среща всички раси, култури, обичаи, звуци, картини, дори и от най-закътаните краища на планетата. Всяко едно пътуване мечта, дори това, за което все още не сте си мечтали, може да бъде открито зад някой от щандовете.
Тук човек може да открие държави, острови и градове, за които никога не е чувал през живота си, да изяде безобразно количество вурстове, да види щандове-шедьоври, да чуе поне 50 различни езика, да се загуби неколкократно. Поне на мене ми се случи всичко това, когато имах удоволствието да бъда там преди време.
Изложбеният комплекс е толкова голям, че пет дни не ми стигнаха, за да разгледам всичко.
Толкова голям, че да стигнеш от единия до другия му край отнема около час. Толкова голям, че организаторите осигуряват шатъл автобуси, които се движат между конгресния център, пресцентъра и изложбените зали.
Тъй като с криза и без криза изложбената площ е винаги заета на 100%, организаторите поощряват участниците да развихрят въображението си и да заложат на ефективен дизайн, който да усвоява пространството и по вертикала.
Дизайнът на някои щандове е изумителен като например гигантската топка - модел на земното кълбо на „Emirates Airlines".
Глобусът на „Emirates Airlines"
"Щандът" на авиокомпанията от Дубай е огромен, въртящ се около оста си глобус, в който са обособени няколко луксозни стаи, в които чрез фототапети е пресъздадена различна панорама – пустинна, планинска, морска.
В последните години модните тенденции са няколко – щандове, наподобяващи кафенета (дори барове със завиден асортимент от напитки, които са най-посещавани), щандове тип помещения (например хотелски стаи или апартаменти с характерна за региона архитектура и интериор), предлагащи уютна, почти домашна обстановка, както и щандове, пресъздаващи типични за дадената страна забележителности или природни дадености (амфитеатри, пирамиди, плажове и др.). Разбира се, има и такива, които привличаха погледите просто с перфектен дизайн и съчетание на материали, цветове, форми и високи технологии. Тази година тенденцията е към изграждане на двуетажни щандове.
Сега представете си, че всички тези участници си имат атракционни програми. И те имат. Само за няколко часа може да чуете музика и песни, да видите невероятни танци, костюми, изпълнения и какво ли още не от всички краища на света, да опитате десетки видове кухня и национални напитки и в крайна сметка да си тръгнете преяли, пияни или зашеметени от твърде много цветове и информация.
Румънският щанд-кафе
Всяка година изложението има страна -партньор и тази година това е Турция. Турското присъствие и реклама обикновено е изключително активно, но тази година повече от всякога. За наше огромно нещастие българското щандче винаги е притиснато между огромните щандища на Турция и Гърция, но пък да се надяваме, че докато тълпите се трупат на турския, ще хвърлят един поглед и на нашия. Ех, ех...
Една от големите атракции на нашия щанд тази година е болид от Формула 3, с които община Варна рекламира предстоящия през лятото кръг от състезанието, който за първи път ще се проведе в България.
Tова, което се случва и дискутира на ITB e адски показателно за всичко, което се случва и предстои да се случи в световната туристическа индустрия. Фактите: Има забележителен ръст в участието на компании от сегмента на луксозния туризъм, но едновременно с това и от лоу кост сегмента – и в настаняването и в превозите. Разрастват се секторите за образование, обучение и работа в туризма, технологиите и гей пътуванията. Нови участници има и при компаниите, предлагащи круизи. Приключенският туризъм пък осезаемо започва да излиза от амплоато си на нишов туризъм. Държави като Габон, Бенин, Сенегал, Еквадор и Египет залагат на него. Съществено увеличение има на участниците от Африка (двете африкански зали са фул макс) и Азия, особено от Централна и вътрешна Азия (Казахстан, Киргизстан, Монголия, Пакистан, Таджикистан, Туркменистан и Узбекистан), за които е отделена цяла зала. Прелива и залата на Индия.
За първи път в конферентната програма ще има и панел, посветен на мобилните туристически услуги, които добиват все по-голяма популярност. Интересни теми в програмата са духовният туризъм и туризмът за хора с нарушена мобилност (инвалиди).
Форумът PhoCusWright@ITB, посветен на технологиите в туризма, тази година е с тежък акцент върху социалните мрежи и блоговете. За първи път тази година ще има и ITB Berlin Media Summit, на който ще се дискутират въпроси, касаещи бъдещето на комуникациите в туристическата индустрия. Ще бъде зададен големият въпрос: Дали блоговете, Фейсбук и другите социални мрежи изместват традиционните туристически медии и публикации. Изводите от всичко това и отговорът на въпроса на къде върви световният туризъм, смятам, че са повече от ясни:)
днес възможностите са безкрайни - почити всичко е възможно ако човек си го пожелае и работи усилено за да го позтигне - поздрави до всички тук и до скоро - лека вечер
ОтговорИзтриване