вторник, 23 февруари 2010 г.

Пиячка, секс и чалга - трите стълба на туризма в София

София може да се превърне в любима дестинация за младежки туризъм. Има всички предпоставки за това - чалга, секс бомби, евтина пиячка...Това изглежда се опитва да ни каже една австрийска компания, която е избрана да разработи стратегия за развитието на туризма в столицата.

В България един от любимите начини да се хвърлят пари на вятъра (или по-вероятно да се окажат в нечий джоб) е да се разработват някакви стратегии, но особено готин е вариантът, когато задачата се възлага на чуждестранна компания. Преди години се беше завихрил скандал с една гръцка фирма, която създаде една напълно елементарна и неизползваема стратегия за развитието на туризма в България срещу скромната сума от близо милион и половина евро.

В последната серия, пусната на екран само преди ден, главната роля е поверена на австрийската компания "АТЦ Консултанти". Стратегията е част от проект за обмяна на опит между София и Атина по оперативна програма "Регионално развитие". Нямам никаква идея защо австрийци са консултант по проект между Гърция и България, как са избрани, нито пък как са достигнали до изводите, до които са достигнали. Ето обаче заключенията им, с които се запознах в Дневник, но тук ще ги синтезирам и ще опитам да ги поясня :

  • мечтаният турист в София е германец, сърбин или грък между 16 и 30 години;

да се разбира: русоляв бекпекър или млад бизнес представител в международна фирма (защото други германци в София не ми е ясно какво ще правят) и тъмен а.к.а платежоспособен (щом е така желан) балкански субект;

  • Въпросният бленуван германец, сърбин или грък идва в София, за да се весели, да пие вино, да опита местната кухня;

да се разбира: туристът-мечта изпада в пълен амок ако е германец, а балканецът кърши снага в изобилните чалга заведения, преяжда и препива, перчи се с надежда да "оправи някоя", вдига шум до Бога и е готов да се сбие всеки един момент поради най-различни причини – за политика, футбол или просто за спорта ако е сърбин или в името на анархията ако е грък.

  • Авторите са стигнали и до изводите, че София има потенциал да привлича туристи с „интересната“ музикална сцена, добрите възможности за пазаруване, младото и привлекателно население;

да се разбира: потенциалът е в задушаващата всичко друго чалга сцена, в мегаскъпите софийски „аутлети“ и изобилието от девойки с вид на проститутки;

  • Възможна ниша били посещенията на манастирите около града и въобще София можела да бъде център на православието;

да се разбира: занемарените и рушащи се манастири в т.нар. Софийска Света гора и изродената българска православна църква, олицетворявана от пловдивския митрополит Николай.

  • Има препоръка София да кандидатства в категорията "Гастрономия" към ЮНЕСКО...

И това за град, в който истински качествени ресторанти няма, по-читавите не могат да оцелеят и година, а всичките ни уж уникални български продукти са отдавна съсипани и нямат нищо общо с първообразите си - киселото мляко, кашкавала, саламуреното сирене, колбасите и т.н.
  • Основният недостатък на София е лошата инфраструктура. Консултантите препоръчват да се направят нови табели, както и информационен център.

Наистина ли? За табелите никога не бих се досетила! А информационен център си имаме. Ще си имаме и втори скоро в подлеза на СУ. Друг е въпросът, че никъде по света не съм виждала туристически информационен център, в който държавни чиновници си вършат пейпъруърка, а най-туристическото нещо вътре са наръч брошурки.

За да ни каже всичко това, австрийската компания ще вземе комисионна от 276 000 лв. Възможно е австрийците да са заблудени и наивни относно реалността в България. Възможно е да искат да ни кажат – ами това са ви реалностите, използвайте ги – евтин алкохол, евтини жени, евтина музика...Възможно е да си правят дебела гавра, която цели да покаже, че едновременно могат да ни обиждат и да ни вземат парите, а ние да сме благодарни. Възможно е и в общината да работят пълни дебили. Но е по-възможно да работят пълни тарикати, които все по нещо ще изкарат от тази стратегия, още повече че тя предвижда около 2.4 млн евро годишен бюджет за изпълнение на „дейностите“ по нея.

Нова година, нов кмет, същите лайна. Добре дошли в София.


3 коментара:

  1. Много тъжно, защото е ..много вярно!
    За съжаление.....

    ОтговорИзтриване
  2. Вярно е, да. Освен долнопробни кръчми и разголени "певици" има и един по-друг свят, скътан дългоко и на тайно място, но такъв свят чуждата паплач си има и в родината и не я влече. Винаги съм се дразнила от чужденците, които идват да се направят на прасета тук и да си заминат. По морето най-вече. Ми добре дошли и в София :(

    ОтговорИзтриване
  3. софия отдавна не е такава, каквато я помня от детството си и образа, описан от теб напълно съответства на реалността. жалко е, но е факт. крадливите кметски схеми се точат най-видимо още от софиянски насам и няма никакво значение коя партия е на власт. и аз не искам града ми да прилича на мутренска свинска кочина, а е достатъчно да се разходя по някоя улица и да се заслушам в случаен разговор, за да разбера, че има такава необратима подмяна на ценностите тук, че да ми се доплаче.

    ОтговорИзтриване