Някога Майорка беше модел на подражание за родните хотелиери по морето. Символ на масов и печеливш туризъм. Това, което трябваше да бъдат и нашите курорти. Сега обаче островът е на колене. Спадът на туристи е драстичен. И изводът е: гледайте Майорка и мислете за Слънчев бряг.
Испанският курорт, който преди доста години беше меката на средно заможния западен турист и най-вече на германския такъв, днес е в шах. Причините: кризата, конкуренцията от други non EU дестинации като Тунис, Турция, Египет, които предлагат същото качество на по-ниска цена плюс известна доза екзотика за западния турист.
Но има и друга причина и тя се нарича бетон. Бетон, който много отдавна тежи върху туристическия продукт на острова, но сега, благодарение на кризата просто го премазва. Кризисните времена изискват кризисни действия. Ето защо някои от старите и неугледни хотели на остров Майорка ще бъдат съборени, други ще бъдат модернизирани, а легловата база, която в момента наброява 40 000 хотелски легла, ще бъде съкратена.
Ако презастроена Майорка има проблем със своите 40 000 легла, какво да кажем за родния Слънчев бряг, където точната бройка само Господ сигурно знае, но цифрата е около 100 000, а в цялата община Несебър (Слънчев бряг, Несебър, Равда, Св.Влас, Обзор и всички застроени около тях поля и хълмове) бройката стига и до 200 000 легла.
Напоследък медиите говорят за празните комплекси и германците, които не харчат стотинка извън ол-инклузива. И колко повече медиите говорят, толкова по-яростно местните хотелиери и сдружения отвръщат на удара. Това били спекулации, хотелите в комплекса са пълни, а спад на туристи нямало. Е, добре, сериозен спад може и да няма, но поне не лъжете най-нагло, че хотелите са пълни, когато в продължение на десетина години туристите отбелязваха до 6-7% годишен ръст, а легловата база – с десетина пъти повече. Елементарна математика.
В края на миналата година дори всички реално функциониращи браншови организации, се подписаха под документ - призив, адресиран до бате Бойко, министри и други регулаторни органи, да направят нещо, така че bTV да не излъчи филма „Бетонните джунгли“, посветен на Слънчев бряг. Това било удар срещу родното. Крайно непатриотично. Непростимо. Обезсмисляли се всичките усилия на родния „бизнес“, който е инвестирал толкова много. Най-вроятно някой отвън им е платил на битивито, конкурентите от Гърция и Турция, не е възможно българи да постъпват така...А ние слепи ли сме да видим на какво прилича Слънчев бряг и без битивито?!
Радвам се, че този брутален опит за цензура по комунистически маниер не бе приет насериозно и единственият ефект беше, че родните хотелиери показаха, че са готови да боравят с крайни похвати, но не и да признаят грешките си и да вземат мерки. За разлика от тях, испанските им колеги оказват натиск не върху свободното слово, а върху самото правителство, за да се поправят грешките от миналото.
Съмнявам се, че тук такова нещо скоро ще се случи. В България по-логичен е вариантът не да се събарят празните хотели на перачите, ами по-скоро да се раздават отново безогледно разрешителни за строеж на други места, така че плътната стена от бетон да скрие всеки достъп до морето.
Туризмът в Майорка е в най-тежката криза от години насам. Всички очакват една по-добра 2010 година за острова , но ще видим какво ще се случи.
ОтговорИзтриване@Самолетни билети - Бихте ли уточнили кои са "всички", за да не изпадаме в неразбиране и евтин ПР до някаква дестинация. Питам, защото явно всеки има различни източници. Например мои близки от Испания, които почиват често по островите, твърдят съвсем различно нещо, а именно, че 2010 няма да е по-добра за Майорка и то именно, заради отвращението на хората от бетона.
ОтговорИзтриванеИначе абсурдното е, че все пак излиза по-евтино да отидеш там, отколкото да гмурнеш в морето от шушлякова селения по родните Черноморски курорти.
Идното лято няма да е по-добро за Майорка със сигурност. Освен проблемите - презастрояване, криза и това, че е скъпо в сравнение с други морски курорти по Средиземно море, има и още едно нещо, което се нарича похабяване на дестинацията. Майорка беше модерна преди години. сега го кара на инерция (която кризата уби) и на факта, че много германци и британци си накупиха жилища там. и това е нормално - нещо става модерно, после му минава времето, особено ако не успеят да овладеят управлението на дестинацията и допуснат да се осере всичко. Може и нещо малко да живне ако ъпгрейднат визията, но едва ли ще е съществено. точно това чака и нашите курорти. единственото, което засега държи ония немски прошляци на нашето море е фактът, че е евтино. но след няколко години няма да е. сл.бряг и златни ще умрат в момента, в който влезем в еврозоната. Майорка поне когато беше известна и посещавана, беше наистина МНОГО известна и посещавана. Нашата слава е в пенсионерските клубове...яд ме е мама му, израстнала съм на това море и в тоя слънчев бряг. можеше да бъде много много хубаво място.
ОтговорИзтриване