Другата причина е, че мой познат наскоро падна доста грозно в центъра на София. Докато внимавал за коли по шосето, взела, че го изненадала пешеходка с крайно непривидвидимо поведение и движение. Каква еклектика само.
Сблъсъци от този тип (и не само) са ежедневие. Обикновено велосипедистите излизат най-виновни. За тях място под слънцето няма. Те са ругани и от пешеходци, и от шофьори.
Но място има и за тях. Нарича се ВЕЛОАЛЕЯ. Едно съоръжение, което в Западна Европа е особено добре познато, а дължината на мрежата от такива в някои градове на разни северни страни е колкото и на автомобилната пътна мрежа.
В нашите ширини велоалеите се създават изключително бавно, некачествено и струват мнооого скъпо. Както и магистралите ни и общо взето всичко друго.
Не знам да се смея ли или да плача като гледам тия вече изтрити жълти линии, криволичещи между невероятни градски препятствия, разчертани под невъзможни ъгли и въобще...Щеше да е смешно ако боята не струваше болезнено много пари.
Едни чудесни сметчици са направени в скорошна статия на в. Сега, които показват, че 8.6 км "велоалеи" в стoлицата струват 2.5.млн.лв.
Само алеята от бул. Мадрид до НДК (3.8 км) e струвала около 1.2 млн.лв. Тя поне е изградена, а не нарисувана, ще кажете. Да обаче маркировката й струва 215 хил лв, което прави има-няма към 57 хил. на км за боя. Тя не е просто жълта. Тя е златна!
Още толкова е струвало и другото трасе от Руски паметник до бул. Никола Петков , общо 4.8 км, по-голяма част от което, разбира се, също представлява слаломни очертания със златната боя.
България
Снимка в-к Труд
Сега има проект за още една велоалея в Младост, която да отвежда колоездачите до спирката на Метрото. Трасето с дължина 3.5 км нямало да е рисувано, а построено и за това, разбира се, ще струва двойно - 2.5 млн. лв. Оказва се обаче, че за това пари в столичния бюджет 2010 няма и ще се търсят други източници, след което ще се търси изпълнител.
Нищо че при стъпването си в длъжност кметицата каза: „Ще ускоря разработването на проекти за изграждане на паркинги, велоалеи и паркове, за осветлението”.
Ето и още нещо: Изграждането на велоалеи е заложено в Програмата за управление и развитие на Столична община в периода 2008 - 2011 г. До края на периода в София трябва да има шест алеи за велосипедисти, които да свързват противоположните квартали на града. До 2030 г. общата дължина на изградените трасета трябва да е 255 км.
Реалността: През 2010 все още има 8 км (от които дали и половината са "истински" алеи) и един проект, който чака пари отнякъде, тъй като не е в плановете на общината.
Открийте разликите
Според Диков, главният архитект на София, сумата е висока, тъй като "ще се правят изцяло нови трасета, а няма да се използват вече готови тротоари и улици". Освен това трябвало да се преместват стълбове на уличното осветление и електрическата мрежа. И пак според него "сумата е изчислена на базата на средствата, похарчени за алеята по бул. "Цар Борис ІІІ". Диков обясни, че тя е струвала около 1 млн. лв за по-малко от 2 км.
"Цената на велоалеите все пак ще бъде определена от резултатите от обществената поръчка, която ще обявим", добави Диков.
Ами, не разбирам аз много от обявяване на обществени поръчки, обаче ако знам, че някой търси шумно 2.5. млн за един проект и ме попита колко ще му струва да го изпълня, сещате ли се каква сума ще поискам? Нищо, че сигурно може и доста по-евтино.
Холандия
Случвали са ми се хубави неща в живота, като например да посетя Холандия. Едва ли има нужда да обяснявам за какво става дума...В Холандия има 17 000 км велоалеи! Като гледам българския опит, просто акълът ми не побира как са успели да ги създадат?!
Няма коментари:
Публикуване на коментар