сряда, 23 февруари 2011 г.

Защо ще огранича ходенето на концерти в България до минимум

Не че не мога да си го позволя. Новината за концерта на Стинг на 7-ми юни в София трябваше да ме зарадва, тъй като принципно харесвам и уважавам господина, но не ме. Причините са две. Първата е, че още имам горчив привкус от концерта му в Несебър през 2006 г. Не знам как била първата му изява в България десет години по-рано, но в случая Стинг дойде, изпя репертоара за час и нещо и си тръгна, оставяйки един стадион хора по-малко или повече разочаровани. Нямаше отношение, нямаше желание, нямаше контакт с публиката. Несебър беше междинна спирка по пътя му към Истанбул и отношението му беше точно такова. И съм готова да споря ожесточено с всеки, който се опита да твърди колко як е бил концерта. Булшит. Як, може би само ако ти е бил първия и последен в живота въобще.

По-гадното е, че този концерт потвърждава една тенденция, дето ама хич не ми се нрави. Какви са тия цени на билетите бе?!? Между 80 и 200 лв за Стинг. Може и да е голяма звезда, но пикът на славата му беше преди едни доста годинки. Какво означава и половин минимална работна заплата за концерт на Роксет, които не са издали нещо ново (и по-добре; ако са издали пък никой не е разбрал) също от десетилетия?

Защо цените на билетите за същия концерт на Стинг в Букурещ са с начална цена 135 леи или точно 62 лв, обърнати в лева? При по-висок стандарт и доходи там. Защо цените на повечето концерти са малко по-високи от тукашните в страни и от Западна Европа, където доходите са с пъти над нашите? Не вярвам в никакви обяснения за това какви хонорари искали звездите. Всичко зависи от договорките и твърда цена ня-ма.

И най-лошото е, че срещу тези пари получаваш концерт, вярно, но къде? Зала „Погребална“, в която натикаха група като Масив Атак, насред лудо лято. Навън беше малко под 40 градуса, вътре- с десет отгоре, припадналите не ги преброих с точност, но бяха солидна бройка. Стадиони като Локомотив, до които се стига сравнително лесно, но само който се е прибирал около 3 часа и половина пеша след това, знае за какво говоря. Ако нямаш кола, си просто прокълнат. Защото такси не може да пробие през тълпата, а ако случайно го направи, шансът да го вземеш ти е нищожен. Нещо като удължаване на времето и честотата на градски транспорт, естествено не се предвижда. Да не би едно няколко десетки хиляди души да са се събрали на едно място, кому е нужно? Сега на мода е Герена, но принципът е същия.

Организацията. Концерт на Ян Тиерсен в зала „Универсиада“ с няколкочасово подгряване. В залата не се продава вода. Никаква. Някакви напитки въобще. За тези пари, които искат за концерти, не е ли време да се научим как да ги организираме? Или е нормално да оставиш няколко хиляди души без вода на концерт? Припомням и ето тези „приятни“ случки от преди няколко месеца.

НДК е пълна трагедия и аз просто не разбирам кой решава да прави концерти, които предполагат ритъм, танци или поне активно поклащане в зала със седалки. А най-големият резил е решението за какъвто и да е концерт, освен симфоничен, в зала „България“. То и за симфоничен не става, ама на стара слава, защото седалките скърцат толкова отчетливо, че заглушават музиката.

И въобще, в този пост няма нищо позитивно и така искам да е. Знам че има и немалко добри примери. Но мен лично СМЕ ме изгубиха. Не смятам, че концертите в България трябва да се превръщат в един вид луксозна стока. И не е за парите. Просто е необосновано. Предпочитам да платя и по-висока цена за същия концерт някъде другаде, където това ще бъде едновременно и екскурзия, и изживяване. Истинско - с готината зала, акустиката, атмосферата, публиката, която знае какво слуша и музикантите не си позволяват да се държат като Стинг в Несебър.

.
.

12 коментара:

  1. не ходя по концерти ,но веднага се съгласих.

    ОтговорИзтриване
  2. Няколко неща. Първо, през последните години България все повече и повече е известна и желана концертна дестинация и музикантите вече знаят що за публика сме тук и как да се държат пред нас. Записите на Helloween, Manowar и Голямата четворка малко или много спомогнаха за това, а и не е само това - почти няма изпълнител, който да е минал от тук и да не е останал очарован. В този смисъл, дори Стинг да не се е представил на висота преди пет години, мисля, че сега би го направил.

    Но това е едно на ръка. С другото съм съгласен. Новината за концерта трябваше да ме радва. Отдавна вече трудно мога да мина за почитател на Стинг, но винаги съм го уважавал и когато прочетох новината, наистина се зарадвах много. После видях цените и... До там беше. Вместо да се кефя, че идва голяма звезда, която винаги съм искал да видя, аз се ядосвам. Подобни цени за билетите са абсолютно безобразие. На какво отгоре? На разпадащия се стадион, на който ще се проведе концертът, който, сравнен с другите места, където се е провеждало това турне, не заслужава и два лева? Или може би на прекрасните ни доходи? Или може би сравнени с 80 лева максимум за Metallica, 50-те максимум за Iron Maiden, 189-те максимум за "Сонисфиър" с десетте групи там...

    През последните години като цяло цената на билет за рок-концерт скочи три пъти. През 2006 за билет за концерт на Helloween дадох 16 лева и 48 стотинки. Сега билетът за същата група беше 40, но не ги дадох, понеже бях зле със здравето. Защо? Хонорарът на Helloween ли се е вдигнал тройно, наемът на залата ли, данъците ли... Любима група са ми и ако можех, щях да отида, но все пак. И не са единственият пример.

    ОтговорИзтриване
  3. Istinata e, che v bylgaria idvat samo grupi ili izpulniteli, koito veche zalqzvat. Tova si e prosto pechelivsh biznes.

    Shtom nqkoq grupa idva v bg, skoro mojem da ochakvame da se razturqt ili da puknat.

    I v evropa biletite sa po evtini. Tuk nqma takiva koncerti s po edna grupa....samo festivali s mnogo grupi.

    Inache sym syglasen. Bulgaristanska mu rabota....

    ОтговорИзтриване
  4. Ами биз аз usual както от страна на артистите, така и от организаторите. Това което по би ме вбесило наистина е човекът да скучае на сцената, другото се преглъща. В другото някак остава надеждата, че може да бъде поправено!

    ОтговорИзтриване
  5. S povecheto nesta sum suglasen. Samo otnosno cenite v Europe - za tazi godina za koncerta na STING v Nimes/FR/ ot 60€ do 90€. Estestveno tuk standarta e drug... ;)

    ОтговорИзтриване
  6. друг е. никой французин не дава една осма от заплата си за един концерт, нали? (приравнени по средната за Бг горе долу) и пак горната граница е по-ниска. 200 лв - 90 евро...

    ОтговорИзтриване
  7. Аз бях на концерта на Стинг в Несебър. И ми хареса. Не е бил първия концерт на който съм била, нито последния. Аз бях там, той беше пред мен и пееше. За това отидох - това получих, и съм доволна. Отношение и контакт с публиката много малко от изпълнителите осъществяват. Мадона какво отношение прояви към публиката? Била съм на два концерта на Ерик Клептън (в Будапеща и в Лондон) - той си стои на сцената като Бог, свири си и хич не се и опитва да забележи публиката. Браян Адамс пак през 2006 направи страшен концерт в София, контактува с публиката много, изкара едно момиче от публиката да пее на сцената с него, а накрая свири и пя специално за нас (или поне ни накара така да се почувстваме). Обичам да ходя на концерти, те са ми като наркотик. Предпочитам да ходя в чужбина, но ще ходя и в България. СМЕ ме разочароваха на концерта на Елтън Джон, заради влизането и излизането от един пропусквателен пункт, и заради затворените за сядане трибуни под козирката (билетите ни бяха точно за там). На концерта на Мадона (организиран пак от СМЕ) отидохме час по рано и въпреки че бяхме с билети за седящи места - нямаше къде да седнем и стояхме през цялото време. Писах им, за да се оплача ... познайте дали ми отговориха?! Ще продължавам да ходя на концерти, защото ходя заради тези, които са на сцената.

    ОтговорИзтриване
  8. Майко мила, каква неосведоменост!!! Как може да пишете за неща, които не сте си направила труда да проверите!!! Преди две седмици излезе новият албум на Роксет! По този повод е и световното им турне, което за огромна радост на феновете ще мине и през България. А Роксет обичат феновете си, и никога няма да претупат концерт, само защото са в София а не в Стокхолм (например).

    ОтговорИзтриване
  9. Лично за мене ходенето на концерт не е просто да слушаш музика с изпълнител отпред. Иначе мога да си пусна DVD. Това е общуване, на първо място и няма значение дали е активно или пасивно. в несебър го нямаше. просто го нямаше.

    на второ място, концертът е УСЛУГА, за която си плащаме на организаторите и при тях отива повече от половината цена на билета. И тази услуга у нас най-често е лоша. ето това не желая - да плащам безбожно скъпо за лоша услуга. а дали ще се получи общуването с публиката или не, наистина е субективен въпрос.

    Що се отнася за Роксет...радвам се, че имат нов албум. И аз както мноооого други хора не знам за това, защото истината е , че и три нови да пуснат, роксет са група с музика от миналия век. цялото ми уважение към тях, не си мисли, че не ги харесвам, напротив, дори исках да отида. имат си фенове, нека правят турнета, нека издават албуми. чудесно.

    просто не е редно билета да струва толкова, колкото и за Мадона примерно, която беше на върха на класациите, когато дойде да пее тук.
    а цената за мадона си струваше не защото е мадона, и не защото музиката й е кой знае колко добра-напротив, елементарна е, и не защото е на първите места в чартовете, а защото концертите на мадона са двучасов спектакъл. истински спектакъл - музика, танци, театър, кино, ефекти, дори кич...какво ли не.

    ОтговорИзтриване
  10. Основен принцип в журналистиката е информираността. Непростимо е да се пише по върпоси, при които една лека справка в интернет би спестила неудобните оправдания. А и можеше да си спестиш квалификациите за Роксет, както и аз си спестих моите за Стинг...

    ОтговорИзтриване
  11. пффф, не съм адвокат нито на стинг, нито на роксет, нито на който и да било. пиши и квалифицирай каквото си искаш. освен това, това е личният ми блог. тук не съм журналист и мога да си позвилявам да проверявам или не. но в случая няма никакво значение дали имат нов албум или не, защото това не променя ситуацията за мен. ако искаш да дадеш много пари, за да слушаш роксет, хубаво-СМЕ работят за теб. За мен цената и групата са несъвместими. Това е лично мнение, както това е личен блог. не се оправдавам, написала съм също ако не виждаш, че и да имат нов албул, малцина са чули за това изобщо.

    ОтговорИзтриване
  12. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване