сряда, 23 февруари 2011 г.

Защо ще огранича ходенето на концерти в България до минимум

Не че не мога да си го позволя. Новината за концерта на Стинг на 7-ми юни в София трябваше да ме зарадва, тъй като принципно харесвам и уважавам господина, но не ме. Причините са две. Първата е, че още имам горчив привкус от концерта му в Несебър през 2006 г. Не знам как била първата му изява в България десет години по-рано, но в случая Стинг дойде, изпя репертоара за час и нещо и си тръгна, оставяйки един стадион хора по-малко или повече разочаровани. Нямаше отношение, нямаше желание, нямаше контакт с публиката. Несебър беше междинна спирка по пътя му към Истанбул и отношението му беше точно такова. И съм готова да споря ожесточено с всеки, който се опита да твърди колко як е бил концерта. Булшит. Як, може би само ако ти е бил първия и последен в живота въобще.

По-гадното е, че този концерт потвърждава една тенденция, дето ама хич не ми се нрави. Какви са тия цени на билетите бе?!? Между 80 и 200 лв за Стинг. Може и да е голяма звезда, но пикът на славата му беше преди едни доста годинки. Какво означава и половин минимална работна заплата за концерт на Роксет, които не са издали нещо ново (и по-добре; ако са издали пък никой не е разбрал) също от десетилетия?

Защо цените на билетите за същия концерт на Стинг в Букурещ са с начална цена 135 леи или точно 62 лв, обърнати в лева? При по-висок стандарт и доходи там. Защо цените на повечето концерти са малко по-високи от тукашните в страни и от Западна Европа, където доходите са с пъти над нашите? Не вярвам в никакви обяснения за това какви хонорари искали звездите. Всичко зависи от договорките и твърда цена ня-ма.

И най-лошото е, че срещу тези пари получаваш концерт, вярно, но къде? Зала „Погребална“, в която натикаха група като Масив Атак, насред лудо лято. Навън беше малко под 40 градуса, вътре- с десет отгоре, припадналите не ги преброих с точност, но бяха солидна бройка. Стадиони като Локомотив, до които се стига сравнително лесно, но само който се е прибирал около 3 часа и половина пеша след това, знае за какво говоря. Ако нямаш кола, си просто прокълнат. Защото такси не може да пробие през тълпата, а ако случайно го направи, шансът да го вземеш ти е нищожен. Нещо като удължаване на времето и честотата на градски транспорт, естествено не се предвижда. Да не би едно няколко десетки хиляди души да са се събрали на едно място, кому е нужно? Сега на мода е Герена, но принципът е същия.

Организацията. Концерт на Ян Тиерсен в зала „Универсиада“ с няколкочасово подгряване. В залата не се продава вода. Никаква. Някакви напитки въобще. За тези пари, които искат за концерти, не е ли време да се научим как да ги организираме? Или е нормално да оставиш няколко хиляди души без вода на концерт? Припомням и ето тези „приятни“ случки от преди няколко месеца.

НДК е пълна трагедия и аз просто не разбирам кой решава да прави концерти, които предполагат ритъм, танци или поне активно поклащане в зала със седалки. А най-големият резил е решението за какъвто и да е концерт, освен симфоничен, в зала „България“. То и за симфоничен не става, ама на стара слава, защото седалките скърцат толкова отчетливо, че заглушават музиката.

И въобще, в този пост няма нищо позитивно и така искам да е. Знам че има и немалко добри примери. Но мен лично СМЕ ме изгубиха. Не смятам, че концертите в България трябва да се превръщат в един вид луксозна стока. И не е за парите. Просто е необосновано. Предпочитам да платя и по-висока цена за същия концерт някъде другаде, където това ще бъде едновременно и екскурзия, и изживяване. Истинско - с готината зала, акустиката, атмосферата, публиката, която знае какво слуша и музикантите не си позволяват да се държат като Стинг в Несебър.

.
.